Ze hebben iets nieuws op school. Iets met gekleurde petjes en stoere tijgers en lollige apen en vervelende zeemeeuwen. En verschillende kleurtjes.
"Dat heet kanjertraining, papa."
Kanjertraining. Oké, dat is dus nieuw. Geen idee wat het is, want de informatievoorziening vanuit jongeheer is minimaal. Gelukkig komt al snel de oproep vanuit school. Komt dat zien, komt dat zien, dinsdagavond leggen we het alle geïnteresseerde ouders uit. Nou, mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt, dus ik ben er zeker bij.
En daar zit je dan. Het eerste dat opvalt: veel vaders. Alsof de moeders willen zeggen "gaan jullie maar eens een keer wat nuttigs doen, wij verdienen ook een avondje rust." En dat is ook prima. Ik zit in eerste instantie alleen, achter in een hoekje, want zo ben ik dan ook wel weer. Maar al vlug stromen de banken vol en zit ik, nog steeds op een hoekje, maar nu langs een ander slachtoffer van moeders wil is wet.
De training begint. Marijn van Kanjertraining geeft in twee uur tijd een overtuigende en vooral leuke en informatieve presentatie over wat het nu eigenlijk allemaal inhoudt, die petjes. Dat iedereen een wit petje heeft, want dat ben je zelf. En dat daar bovenop dan gele, rode en zwarte petjes zitten. Niet dat het dus een combi is van wit + een van de andere kleuren. Nee, iedereen heeft wat van iets. Want zwart staat voor stoerheid en leiderschap, rood voor gezelligheid en geel voor zorgzaamheid. En dat heeft iedereen wel een beetje in zich.
Het probleem ontstaat pas als de witte petjes er niet meer zijn. Als het vertrouwen bij zo'n persoon of in een groep wegvalt. Dan overheerst de in dat kind dominante kleur en dan is het niet moeilijk te raden wie welke rol gaat spelen. Zwart worden vervelende pesters, rood worden irritante meelopers en geel worden, je raadt het al, de gepestte slachtoffers.
Ze legt uit over motoren en benzinepompen, over conflictresolutie en allerhande andere dingen die onze kids tijdens de kanjertraining gaan leren. Over dat ze juist weggaan van het "waarom doe je dat" maar meer richting "was dat nou echt je bedoeling?" Want zeg nou eerlijk, wanneer heb je ooit een reden gekregen voor stommiteiten?
"Waarom gooide je dat glas water omver?"
"Nou moeder, dat zal ik je eens even haarfijn uitleggen. Door een ondoordachte handeling en een conflict tussen de instructies van mijn hersenen en de uitvoering van mijn lichaam - voornamelijk mijn arm - kwam mijn hand in een neerwaartse daling waardoor dat deze mijn beker raakte. Hierdoor startte ik onbedoeld een klassiek voorbeeld van Newtons derde wet en was de reactie van mijn actie dus dat de beker om viel. Het spijt me."
Juist ja.
Door gerichte en doeltreffende vragen te stellen, laten ze de kinderen een ander inzicht krijgen. Het uitgangspunt van de kanjertraining is namelijk dat geen enkel mens van nature niet geaccepteerd en aardig gevonden wil worden.
"Het was helemaal niet de bedoeling om dit te doen, maar het kwam er gewoon een beetje rot uit."
Twee weken later zet ik de jongens na een vermoeiend middagje voetballen onder de douche. Oké, misschien niet de meest handige actie. Dat voetballen dan. Want het grasveld was nogal nat en nu dus de spijkerbroeken die morgen toch echt weer aan die billen moeten ook. Ik loop even naar beneden om ze op de verwarming te hangen en krijg direct een knuffel van een blij peutertje als beloning.
Nog geen drie minuten later wordt de pret verstoord. Bonuszoon komt met tranen in zijn ogen binnen. "Hij zei dat hij nooit meer met me wilde spelen!" Oh crap, daar gaan we weer. Vrouwlief en ik kijken elkaar aan. Ik ga wel, want ik ben inmiddels de kanjer-expert. Hij bedoelde het dus vast niet zo.
Bewapend met mijn nieuwe kennis zet ik de jongens tegenover elkaar. Ik krijg - voor het eerst sinds mijn heugenis - een duidelijk en naar alle verwachtingen eerlijk relaas van de gebeurtenissen die geleid hebben tot dit treurige resultaat. Aan het eind van deze blow-by-blow, waarin de heren elkaar toch netjes aanvullen, heb ik een duidelijk overzicht van de problematiek. Beiden hebben ze twee dingen gedaan, die nét even niet zo handig waren.
Eén voor één bespreken we ze. Jij deed dit. Was het je bedoeling om de ander pijn te doen? Wat was wél je bedoeling? Wat kun je in het vervolg doen om dit dan anders aan te pakken? NEXT!
Zo behandelen we samen alle vier de punten. Ze zien in dat het best rot was wat ze deden. En ook wat ze anders kunnen doen. Tranen worden gedroogd. Zoonlief weet direct wat we nu gaan doen. Een hand, sorry zeggen, dikke knuffels geven en samen puzzels maken met hun zusje. Want ze vinden elkaar allemaal lief en ze willen allemaal echt wel met elkaar spelen.
Het kwam er alleen wat rot uit.